Käyttäjätarina: Hilun paikka
Hilun Paikka on n. 15 vuotta sitten kontiolahtelaisesta kotikeittiöstä alkunsa saanut yritys, joka aloitti toimintansa pitopalveluiden tarjoajana. Pian perustamisensa jälkeen yrityksen toiminta lähti kasvuun ja pitopalveluiden ohelle perustettiin lounaskahvila. Nykyään Hilun Paikka toimii Joensuun alueella kolmen toimipisteen voimin ja tarjoaa asiakkailleen lounas-, pitopalvelu-, kahvila- ja ateriapalveluita.
Hilun Paikan toiminnasta vastaa kehityshenkinen moniosaaja Hillevi ‘Hilu’ Turunen, jonka suurin voimavara löytyy oman perheen, eritoten aviomies ja yhtiökumppani Sami Turusen, tuesta.
– Tosiasia tällä alalla on se, että työ hallitsee elämää, mutta tästä huolimatta perheeni on aina ollut mukana ja tukena yrityksen toiminnassa. Ilman heitä Hilun Paikkaa ei tänä päivänä olisi olemassa, Hilu korostaa.
“Mitään ei tehdä enää tuplana, kaikki tehdään Lounastajaan”
Hillevi Turunen
Ennen Lounastajan käyttöönottoa Hilun Paikan lounaslistatyöskentely myötäili hyvin pitkälti ravintola-alan normeja ja standardeja. Lounaslistat laadittiin Word- ja Excel-tiedostojen avulla ja ne julkaistiin verkkoon käsin kopioimalla.
– Työskentelyssämme oli ennen paljon turhaa toistoa ja usean toimipisteen hallinnoiminen oli haastavaa. Jatkuva ajan puute myös puski lounaslistojen laatimisen lähes aina joko loppuviikolle tai pahimmillaan viikonlopulle, Hilu toteaa.
Hilun Paikassa kehityshenki on aina päällä ja henkilökunta keksii jatkuvasti uusia ideoita toiminnan kehittämiseen. Tästä huolimatta resurssien puute on ollut haaste lounastoiminnan uudelle tasolle viemisessä.
– Lounastaja on ollut meille ihan super hyvä juttu koronan ja muun keskellä. Palvelu on auttanut minua mm. kiertävien listojen hyödyntämisessä ja lounaslistojen kokonaisuuden hahmottamisessa. Lounastaja on myös saanut erinomaista palautetta henkilökunnalta, jolle se on tarjonnut uusia työkaluja oman työskentelyn kehittämiseen, Hilu toteaa.
– Suurin etu palvelusta on ollut se, ettei minun tarvitse enää selata omia materiaaleja Exceleissä, työpöydällä tai pilvipalveluissa. Kaikki tieto listojen luomiseen löytyy nyt suoraan Lounastajasta. Lisäksi olemme pystyneet luopumaan Lounastajan avulla turhasta toistosta lounaslistatyöskentelyssämme, Hilu korostaa.
“Aina pitää miettiä huomista”
Hillevi Turunen
Epävarmoina aikoina uusien palveluiden käyttöönotto voi olla haastavaa.
– Kun kuulin palvelusta ensimmäisen kerran, niin kyllä se vähän ahdisti. “En halua perustaa taas jotain uutta tiliä ja tehdä ylimääräistä työtä…” oli ensimmäinen ajatukseni, Hilu naurahtaa.
Koronakevään haasteista huolimatta, Hilun Paikassa usko tulevaan on kestänyt ja katse on pidetty alusta saakka suunnattuna vankasti kohti tulevaa.
– Jatkuvasti muuttuvassa yritysmaailmassa on pakko pysyä liikkeellä. Lounastajan kohdalla alustavat pelkoni osoittautuivat aiheettomiksi, kun kävimme yhdessä läpi miten palvelun käyttöönotto tulisi toimimaan. Oli myös upeaa huomata kuinka helppoa vuosien varrella hioutuneet prosessimme oli tuoda Lounastajaan, Hilu muistelee.
– On myös nostettava hattua Lounastaja-tiimin salamannopealle asiakaspalvelulle. Siitä on ollut meille iso apu, koska näissä hommissa ei yksinkertaisesti ole aikaa jäädä odottamaan vastauksia pitkäksi aikaa, Hilu toteaa.
“Vapaa-aika on tärkeämpää kuin raha”
Hillevi Turunen
Joskus on parasta pitää kiinni siitä mikä on tuttua ja turvallista, mutta poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia tekoja. Hilun Paikassa on aina monta rautaa tulessa ja koronakevät veti ajan ja rahan tiukemmalle kuin se on ollut koskaan aikaisemmin.
– Jokainen yrittäjä osaa laskea tulot ja menot, mutta on merkittävästi vaikeampaa koittaa hahmottaa miten kustannus-hyöty -suhdanteet menevät vaikkapa työntekijöiden palkkojen ja ostettujen palveluiden välillä. Itse olen koittanut pitää kiinni yksinkertaisesta rautalankamallista, jolla lasken mihin sidon rahani viikko- ja kuukausitasolla, Hilu toteaa.
– Lounastajan avulla säästämme tiimissämme n. viisi tuntia työaikaa joka viikko. Tämä tarkoittaa, että palvelu säästää meiltä yhteensä n. 20 tuntia työaikaa kuukausittain. Sehän on lähes osa-aikaisen työntekijän työtuntien verran, Hilu korostaa.
Tuntuvien säästöjen lisäksi ajalla on ollut yrittäjälle myös suurempi merkitys.
– Totta kai on hienoa, että aikaa jää enemmän tärkeille tehtäville ja oman toiminnan kehittämiselle, mutta minulle nämä aikasäästöt ovat vielä erityisen tärkeitä; ne nimittäin antavat minulle mahdollisuuden viettää enemmän aikaa viikonlopuistani perheeni kanssa, Hilu toteaa iloisesti.
“Lounastaja on helpottanut ja tehostanut työskentelyämme äärettömästi. Palvelun avulla tiimillemme on jäänyt enemmän aikaa tehdä muuta kehitystyötä. Minulle palvelu on mahdollistanut Hilun Paikan lounaskokonaisuuden ylläpidon aivan uudenlaisella tavalla. Maksamme tästä ilomielin!”
— Hillevi Turunen
Kuuntele Hillevi Turusen kommentit:
Kristofer Korhonen
Toimitusjohtaja
045 650 65 62
kristofer@lounastaja.fi
Varaa puhelinpalaveri tai pyydä tarjous!
Varaa ilmainen kartoituspalaveri ja pääset kokeilemaan Lounastajaa etuhintaan 20€ / 2kk (alv 0%). Kartoituspalaveri pidetään puhelimessa, eli soitan sinulle ja kartoitetaan miten me voisimme olla teille avuksi!