Käyttäjätarina: Soupster
Keittiö lähettää ruutupaperille raapustetun lounaslistan WhatsApp-kuvana salihenkilökunnalle. Sali pyöräyttää listan tekstimuotoon, lisää puuttuvat tiedot ja tekee parit korjaukset. Sali tarkastuttaa listan keittiöllä, ja kopioi valmiin listan ravintolan jokaiseen jakelukanavaan.
Ennen Lounastajaa, lounaslistojen kanssa työskentely näytti monessa Soupsterin ravintolassa hyvin erilaiselta. Tsekkaa alta, markkinointipäällikkö Miia Pirttijärven ja ravintolapäällikkö Mari Mikkolan kommenttien kera, miten Soupster onnistui selättämään lounaslistatyöskentelyn perinteiset haasteet ja nostamaan lounastoimintansa uudelle tasolle 👇🏽
It’s a people business
Soupsterin tarina lähti liikkeelle Kim Heiniön vuonna 1997 perustamasta Soup-ravintolasta, jota Henri Alén kuvailee näin: “Kansainvälisiä tuulia haistaneiden kokkien vaikutus näkyi: keittiössä syntyi cross-kitcheniä, jossa oli sielua, raivoa ja sanomaa. — Soup jätti jälkeensä tärkeimmän viestin. Jos ihmiset ravintolassa rakastavat sitä, mitä tekevät, ei rajoja ole.”
Rakkaudesta lajiin -asenne on myös selvästi kantanut hedelmää, koska Soupster-perhe koostuu nykyään n. 40:stä eri yksiköstä, joiden kirjavaan kastiin mahtuu kaikkea indie-lounasravintolasta juhlatilaan. Toiminnan tuntuvasta kasvusta huolimatta, kaiken keskiössä on onnistuttu pitämään ihmiset ja arvot.
– Yrityksemme arvot ovat jatkuva kehitys, fun ja välittäminen. Pyrimme joka päivä tekemään yhden asian vähän paremmin kuin eilen ja uskomme koko sydämestämme siihen, että kun pitää jalat maassa ja pään pilvissä pienistä puroista muodostuu väistämättä virta, Pirttijärvi toteaa iloisesti.
Lounastoiminnan saralla Soupsterin tarjoama on monipuolinen. Perheen sisältä löytyy pienempiä toimijoita, kuten Lunch Hub ja Alice Italian, sekä 2009 Helsingin Arabianrannalla alkunsa saaneet Dylan-ravintolat.
– Dylanin erikoisuutena on alusta saakka ollut laaja ja itsetehty salaattibuffet, josta löytyy aina n. 20 erilaista tapastyylistä salaattia tai kylmää alkuruokaa. Näiden lisäksi buffetlounas sisältää erilaisia lämpimiä ruokia, keiton ja tuoretta leipää. Dylanissa tarjoillaan aina paikan päällä tehtyä, vaihtelevaa modernia kotiruokaa. Jokainen Dylan on oma persoonansa ja ruokalista vaihtelee keittiömestarin mukaan, Pirttijärvi toteaa.
Word, WhatsApp ja kumppanit
Ennen Lounastajan käyttöönottoa, Word, Excel, kynä ja paperi olivat de facto työkalut lounaslistojen laatimiseen. Yleisluontoisten työkalujen lisäksi työskentelyn ympärille kehittyneet toimintamallit olivat välillä turhauttavan työläitä; joskus jopa perinteisesti kevyiden tehtävien, kuten päivä- ja viikkotulosteiden laatiminen, aiheuttivat tarpeetonta päänvaivaa.
Keittiö lähettää ruutupaperille raapustetun lounaslistan WhatsApp-kuvana salihenkilökunnalle. Sali pyöräyttää listan tekstimuotoon, lisää puuttuvat tiedot ja tekee parit korjaukset. Sali tarkastuttaa listan keittiöllä, ja kopioi valmiin listan ravintolan jokaiseen jakelukanavaan.
Kun ravintola-alan yleinen tilanne ja alaa pitkään varjostanut työvoimapula räjähtivät käsiin COVID-tilanteen myötä, Soupsterilla päätettiin yrityksen jatkuva kehitys -arvon mukaisesti nostaa lounastoiminta uudelle tasolle.
Kynästä ja paperista verkkopalveluun
Lounastaja sai erinomaisen vastaanoton Soupster-ravintoloissa.
– On hyvä! Palvelu helpottaa ihan sikana lounaslistan tekoa sekä kirjoittamisen että tulosteiden suhteen. Asiakaspalvelu on myös nopeaa ja hyvää. Kaikin puolin mainio juttu, Mikkola naurahtaa.
Palvelun käyttöönoton myötä Soupster-ravintolat ovat pystyneet luopumaan lähes kokonaan vanhojen työkalujen käytöstä, keventämään viikottaista työtaakkaa ja osallistamaan keittiöhenkilökunnan yrityksen läpileikkaavaan digiloikkaan.
– Nykyään keittiö täyttää tiedot Lounastajaan, josta tiedot sitten menevät automaattisesti ravintolan eri kanaviin, Mikkola toteaa.
Lounastajan käyttöönoton lisäksi, Soupster-ravintolat ovat panostaneet COVID-tilanteen aikana myös merkittävästi take-away ja kotiinkuljetus -toimintaan.
– Asiakkaidemme työskentelytottumusten muuttuessa on selvää, että meidänkin on muututtava, Pirttijärvi toteaa.
Käytössä lähes jokaisessa toimipisteessä
Lounastaja & Soupster -yhteistyö on ehdottomasti ollut molemminpuoleinen menestys. Palvelu on tänä päivänä käytössä lähes jokaisessa Soupster-perheen lounasta tarjoavassa ravintolassa; digitaalinen työskentely-ympäristö on mahdollistanut myös aivan uudenlaisiin mahdollisuuksiin tarttumisen. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii kitkaton osallistuminen 2021 järjestettyyn ilmastoannos-tempaukseen.
Kristofer Korhonen
Toimitusjohtaja
045 650 65 62
kristofer@lounastaja.fi
Varaa puhelinpalaveri tai pyydä tarjous!
Varaa ilmainen kartoituspalaveri ja pääset kokeilemaan Lounastajaa etuhintaan 20€ / 2kk (alv 0%). Kartoituspalaveri pidetään puhelimessa, eli soitan sinulle ja kartoitetaan miten me voisimme olla teille avuksi!