
”Meille tulee palautetta nyt viikoittain – ennen muutamia vuodessa” – Ravintola Pilotti otti Lounastajan käyttöön ja sai lounaslistat sekä palautteen hallintaan
Oulunsalon lentokentän kupeessa, Pilot Business Parkissa, toimii perheyritys Ravintola Pilotti – 130 asiakaspaikan lounas- ja catering-ravintola. Ravintolassa yhdistyvät lämminhenkinen palvelu ja monipuolisen buffetin maukas tarjonta. Päivittäin tarjolla on tuoreista raaka-aineista valmistettua, modernia kotiruokaa. Lisäksi tiloissa järjestetään erilaisia tilaisuuksia sekä kokouksia. Asiakaskunta koostuu pääasiassa alueen toimistotyöntekijöistä ja yritysten henkilöstöstä sekä lähialueen asukkaista.
Kilpailu lounasasiakkaista on kovaa, joten ravintola on hionut toimintamallejaan erottuakseen edukseen: selkeä viestintä, ajantasaiset lounaslistat ja asiakaspalautteen aktiivinen kerääminen – yhdessä lämpimän asiakaspalvelun ja laadukkaan ruoan kanssa – ovat muodostuneet heidän valttikorteikseen.

Sunnuntain askartelusta minuuttien hommaksi
Ennen Lounastajaa lounaslistojen tekeminen oli raskas ja monivaiheinen prosessi: Canvassa pohjien muokkaamista, useiden eri versioiden tallentamista eri kanavia varten ja erillisiä Word-tiedostoja kopiointia varten. Joskus lista kirjoitettiin vielä erikseen käsin Wordiin, jotta siitä sai kopioitua tekstit helposti. “Tämä vei sunnuntaista helposti monta tuntia – ja oli aina stressin paikka”, kertoo ravintolayrittäjä Sakke.
Nyt lounaslista tehdään yhdessä paikassa ja se julkaistaan automaattisesti Googleen, lounassivustoille, sosiaaliseen mediaan sekä ravintolan verkkosivuille ja omaan infonäyttöön. Käyttöönotto oli Ninan mukaan yllättävän helppoa: he osallistuivat lyhyeen demo-palaveriin ja esittivät muutaman tarkentavan kysymyksen, minkä jälkeen he saivat oman tilinsä suoraan käyttöön – valmiiksi täytettynä yhdellä esimerkkiviikolla. “Ensimmäiset kerrat meni opetteluun, mutta nyt lista syntyy nopeasti – ja kaikki menee kerralla oikeaan paikkaan”, Nina kuvailee. “Käytämme paljon erilaisia järjestelmiä, Lounastaja on ollut ehdottomasti yksi selkeimmistä ja helppokäyttöisimmistä. Ollaan oltu niin onnellisia, kun ollaan otettu tämä käyttöön.”
Palautetta pöydästä – helposti ja nopeasti
Yksi suurimmista muutoksista on ollut QR-koodilliset pöytätelineet, joiden kautta asiakkaat voivat antaa palautetta hetkessä. Tämä koettiin lähes mullistavaksi tavaksi kerätä asiakaspalautetta. Ennen palautetta tuli vuoden aikana muutamia – nyt sitä tulee viikoittain. Lounastajalla palaute kerätään anonyymisti, mikä madaltaa kynnystä huomattavasti. Ihmiset ovat usein liian arkoja antamaan palautetta kasvotusten, joten digitaalinen kanava on tärkeä osa palautteen keräämistä.
Asiakkaiden annoksille antamat peukutukset ovat tuoneet palautteeseen myös hauskan ja hyödyllisen lisän. Myös yksittäiset kommentit, kuten eräiden Japanista tulleiden asiakkaiden toteamus ”teidän kermavaahto on Euroopan parasta”, jäävät mieleen ja kannustavat henkilökuntaa.
Tutustu palautteen keräämiseen Lounastajalla ->
Helppokäyttöisyys ja kustannustehokkuus
Pilotin väki korostaa, että Lounastaja on ollut yllättävän helppo ottaa käyttöön. “Perehdytys oli selkeä ja järjestelmä on niin looginen, että siinä ei voi mennä pieleen”, Nina toteaa. Lisäksi he arvostavat erityisesti Lounastajan asiakaspalvelun nopeutta – kun jokin ongelma ilmenee, se ratkotaan heti, jotta arki ei häiriinny. Ajansäästö ja vaivaton jakaminen ovat suurimmat hyödyt, mutta myös kustannustehokkuus saa kiitosta.

“Joka kerta, kun teen listan Lounastajalla, olo on, että tämä meni tosi nopsaa ja helposti. Ollaan oltu niin onnellisia, kun ollaan otettu tämä käyttöön.”
Nina Liedes, Ravintola Pilotti
Lounastaja arjen tukena
Lounastajasta on tullut Pilotille työkalu, joka helpottaa arkea monella tapaa. He käyttävät sitä mm.:
- Viikoittaisen lounaslistan jakamiseen yhdellä kertaa Googleen, sosiaaliseen mediaan, lounassivustoille ja ravintolan omaan infonäyttöön + kotisivuille
- QR-koodillisten pöytätelineiden kautta saadun palautteen keräämiseen ja hyödyntämiseen ruokalistan kehittämisessä
- Oman lounaspankin hyödyntämiseen – aiemmat lounaat löytyvät muistista ja auttavat suunnittelussa
- Selkeiden allergia- ja ruokavaliomerkintöjen tekemiseen


Kristofer Korhonen
Toimitusjohtaja
045 650 65 62
kristofer@lounastaja.fi
Varaa puhelinpalaveri tai pyydä tarjous!
Varaa ilmainen kartoituspalaveri ja pääset kokeilemaan Lounastajaa etuhintaan 20€ / 2kk (alv 0%). Kartoituspalaveri pidetään puhelimessa, eli soitan sinulle ja kartoitetaan miten me voisimme olla teille avuksi!
