Siirry sisältöön

Ota yhteyttä!

045 650 65 62

Buffet lounas - havikki

Ruokahävikki haltuun – mutta miten?

Ruokahävikki on ongelma, joka koskettaa kokonaisvaltaisuudellaan jokaista ravintolatoiminnan osa-aluetta. Hävikin merkitys myös korostuu, kun siitä keskustellaan osana lounastoimintaa, koska matalakatteinen ja volyymiin voimakkaasti nojaava lounastoiminta on muutenkin haastava kokonaisuus pitää tasaisen kannattavana.

Tästä johtuen emme ole olleet yllättyneitä, kun olemme saaneet kuulla itsekkin kommentteja, kuten:

Hävikin torjunta on lounastoiminnan kannattavuuden varmistamisen kulmakivi...

– Nimetön ravintolapäällikkö

Perinteisesti paras tapa torjua hävikkiä on ollut sen taklaaminen oma-aloitteisin keinoin, kuten seuraamalla lounaiden päivä-, viikko- ja kuukausimenekkiä sekä hyödyntämällä ylijäämälounaiden ainesosia muissa lounaissa. Viime vuosien aikana hävikin torjuntaan on myös löytynyt uusi työkalu: ResQ

ResQ club - Lounastaja
ResQ on sovellus, jonka avulla ravintola voi myydä ylijäämäruokaansa, että se ei päätyisi hävikisi

ResQ on erinomainen ja kokeilemisen arvoinen palvelu, jota moni omistakin asiakkaistamme käyttää hävikin torjumiseen. ResQ:n mukaan palvelulla on myös onnistuttu pelastamaan maailmanlaajuisesti jo yli 3,000,000 ruoka-annosta hävikin kohtalolta. Tästä huolimatta palvelu on tuonut mukanaan myös uusia huolia lounastoimintaa tekeville.

Merkittävimpänä näistä on ollut muutos ravintola-asiakkaiden käyttäytymisessä lounasajan viimeisien tuntien aikana. Avaamalla hävikkiruoan ostamisen mahdollisuuden kuluttajille, ResQ tahattomasti kannustaa loogisuudesta tunnettua suomalaista kuluttajaa odottamaan, että ruoka siirtyy buffetpöydästä ResQ:n valikoimaan. Tämä ilmiö ei vain aiheuta lisää hävikkiä vaan tekee mm. lounaan menekin ennustamisesta entistäkin vaikeampaa.

Itä-Suomen yliopisto

Vastaavanlaisesta tilanteesta on itse asiassa hyvä esimerkki ihan toimistomme ulkopuolella. Itä-Suomen yliopisto avasi muutama vuosi takaperin oma-aloitteisesti hävikkiruoan ostamisen opiskelijoilleen. Tämä muutos johti tilanteeseen, jossa opiskelijat olivat pettyneitä ja ärtyneitä siihen, että ravintolan hävikkiruoka loppui aina kesken. Edullista ruokaa myös pyydettiin ravintolalta erikseen lisää.

Hävikin torjuminen on haastavaa. Se vaatii tekijältään laadukasta tietoa omasta toiminnastaan, tarkkuutta tiedonkäsittelyssä ja hyvää pelisilmää. Miten sinä olet torjunut hävikkiä ravintolassasi? Osaatko antaa neuvoja miten tehdä se paremmin? Jaa omat mielipiteesi alla ja osallistu keskusteluun!