fbpx

Viisi asiaa, jotka korjata lounaslistatyöskentelyssäsi välittömästi!

Lounaslistat ovat jokaisen lounasravintolan kivijalka; pohja, johon kaikki muu työskentely perustuu. Kriittisestä roolistaan huolimatta, lounaslistojen kanssa työskentelyssä on vielä tänä päivänä paljon kehitettävää. Tsekkaa alta viisi asiaa, jotka kannattaa ottaa välittömästi haltuun!

1. Verkkonäkyvyys kuntoon

Lounaslistojen oikein näkyminen verkossa on tänä päivänä tärkeämpää kuin koskaan. Tämä oli selvää jo 2019, kun Kespro uutisoi, että: “Moni (72 %) hakee aktiivisesti tietoa ravintolasta ennakkoon.” Verkossa voi näkyä monessa paikassa, mutta tärkein jokaiselle lounasravintolalle on lounaat.info. Palvelu on valtavan suosittu lounastajien keskuudessa ja vajaat 75 tuhatta uniikkia viikkokävijää puhuu puolestaan. Kun listoihisi tulee muutoksia, muista myös päivittää tiedot kaikkiin jakelukanaviisi! Odotusten pettäminen on varma tapa aiheuttaa vahinkoa asiakaskokemukselle.

2. Sesonki selvästi listalle

Kiertävien listojen hyödyt ovat selvät. Ne jouhevoittavat viikottaista työskentelyä ja varmistavat tarjoiltavan ruoan monipuolisuuden. Älä tosin erehdy tekemään listoistasi raamattua! Hio listojesi sisältöä rohkeasti sesonkien mukaan, koska tuoreet raaka-aineet ovat erinomaisen kätevä tapa varmistaa ruoan herkullisuus.

3. Monikielisyys käyttöön

Not everyone can speak or read Finnish. Listojen kääntäminen usealle kielelle on tehokas tapa laajentaa omaa asiakaskuntaansa, vaikka turistirikkaasta vuodesta ei tänä vuonna voikkaan puhua. Glöm inte. Finland har två officiella språk, finska och svenska.

4. Allergeeni-tiedot esille

Kuten ensimmäisessä kohdassa mainittiin, ihmiset hakevat aktiivisesti tietoa ravintolasta ennakkoon. Tämä pätee vielä isommalla tavalla ruoka-allergikkojen keskuudessa. Usein valinta tulla tai olla tulematta ravintolaan tehdään jo kauan ennen ravintolan julkisivun näkemistä. Kukaan ei halua olla huomion keskipiste allergioidensa takia, joten niiden selvästi esille laittaminen verkkoon ja ravintolassa oleviin printteihin on erinomainen tapa varmistaa tyytyväisyys jatkuvasti kasvavassa ruoka-allergioita omistavassa asiakaskunnassa. Ota myös huomioon, että Suomessa ei ole mitään tarkkaa standardia ruoka-allergioiden merkintään, joten selitteet kannattaa olla aina selvästi esillä!

5. Elämää printteihin

Valkoinen tausta, musta teksti ja ravintolan logo keskellä paperin ylälaidassa. Tämä on miltä suomalaisen lounasravintolan lounaslista näyttää. Miksi näin? Pienilläkin muutoksilla, kuten vaikkapa taustan lisäämisellä, on valtava vaikutus listojen vastaanottoon.

Buffet lounas - havikki

BONUS: 6. Hävikki haltuun

Hävikin tehokas torjuminen on yksi parhaista keinoista varmistaa lounastoiminnan kannattavuus. Hävikin torumiseen on tänä päivänä olemassa useita työkaluja, kuten aikaisemmassa artikkelissamme nostimme, mutta kestosuosikkina on pysynyt ruokien tehokas hyödyntäminen ravintolan sisäisesti. Tämän tietää myös ravintola-alan veteraani Matti Jämsén, jonka BAD-ravintoloissa jokainen lounaslista on suunniteltu siten, että: “Hävikkisafka saadaan aina uudelleenkäytettyä tulevien päivien aikana…

Siinä olivat viisi plus yksi asiaa, jotka kannattaa ottaa välittömästi haltuun. Olivatko nämä sinulla jo hallussa? Jäikö listalta jotain pois? Kerro se meille kommenteissa!

Jos haluat tutustua kuinka Lounastaja auttaa sinua näissäkin ongelmissa, voit lukea lisää täältä.

Yleinen

Ota Lounastaja käyttöön kampanjahintaan:

Kommentoi

Tilaa uusimmat päivitykset sähköpostiin

Haluaisitko kuulla kun julkaisemme Lounastajaan uusia päivityksiä? Anna sähköpostisi alle. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia!

Lounastaja - logo

Mikä ihmeen Lounastaja?

Lounastaja on joensuulainen startup-yritys, jonka visio on mullistaa PK-ravintoloiden lounaslistatyöskentely. Nimikkopalvelumme, Lounastaja, on nyt beta vaiheessa ja etsimme uusia yhteistyökumppaneita!

Lue lisää